حساسیت فصلی بهاره

آلرژی یا حساسیت فصلی بهاره چیست؟

آلرژی فصلی یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است.

آلرژی فصلی یا به عبارت دقیقتر التهاب بینی ناشی از آلرژی معمولا در فصل‌های بهار و تابستان به وجود میآید و ناشی از گرده های گیاهی است.
آلرژی فصلی یکی از شایع‌ترین آلرژی‌ها است. آلرژی فصلی یا به عبارت دقیقتر التهاب بینی ناشی از آلرژی معمولا در فصل‌های بهار و تابستان به وجود میآید و ناشی از گردههای گیاهی است. این بیماری ناشی از استنشاق گردههای گیاهی و نیز وارد شدن آن به چشم است. زمان بروز علایم بیماری ممکن است از اوایل بهار تا اواخر تابستان بر حسب گرده گیاهی که به آن حساسیت وجود دارد و زمان معین گرده افشانی آن گیاه متفاوت باشد. معمولا افراد دارای آلرژی به گردههای گیاهی ممکن است همزمان به میوهها و سبزی‌های خاص و نیز به بعضی آجیل‌ها و مغزهای خوراکی هم حساسیت داشته باشند.
از علل مهم افزایش حساسیت یا آلرژی فصلی ، گردههای گل‌ها و گیاهان است که در اثر گردهافشانی ایجاد می‌شود. گردهافشانی درختانی مانند نارون ، گردو ، افرا و چنار در اسفند ماه شروع می‌شود و تا اواسط بهار ادامه می‌یابد ولی علوفهها از ماه‌های اردیبهشت و خرداد گردهافشانی میکنند و تا اواسط مرداد ماه ادامه مییابد و علف‌های هرز در اواخر تابستان تا اوایل پاییز گرده افشانی می‌کنند دراین میان گلها و گیاهانی مثل شمعدانی و گل سرخ حساسیت زا هستند.
علایم اصلی این بیماری حملات مکرر عطسه ، آب ریزش بینی ، خارش و آب ریزش چشم ها، احساس خارش در گلو ، سقف دهان و گوش ها، کاهش تمرکز و احساس ناخوشی کلی است .
تحقیقات نشان میدهد التهاب مخاط بینی ناشی از آلرژی‌های فصلی میتواند در طول همه ماه‌های سال ایجاد شود و افراد را با مشکل مواجه کند.
بیشتر مردم براین باور هستند که آلرژی‌های فصلی تنها در فصل بهار اتفاق میافتد و شدت مییابد، اما در عین حال پژوهش‌های جدید نشان میدهد التهاب مخاط بینی ارتباط به فصل خاصی ندارد و به خصوص در افراد مبتلا به آسم نباید نادیده گرفته شود.
آمارها نشان میدهد که از هر ??فرد مبتلا به آسم هشت نفر از آلرژی‌های فصلی رنج میبردند.
به اعتقاد پژوهشگران، عوامل مختلفی در بروز آلرژی‌های فصلی موثر است که به فصل خاصی ارتباط ندارد و برای درمان این دو بیماری به صورت همزمان استفاده از کورتیزون استنشاقی (بکلومتازون بینی) میتواند، التهاب مجاری بینی و برونشیتها را کاهش دهد و درمان موثری باشد .
به گفته کارشناسان ،در صورتی که افراد می‌دانند به چه گرده گیاهی حساس هستند باید سعی کنند در فصل گرده افشانی آن گیاه از رفتن به محل‌های رویش آن گیاه خودداری و از عینک‌های آفتابی برای جلوگیری از وارد شدن گردهها به چشم‌ها استفاده کنند. بهتر است برای جلوگیری از حساسیت ، داخل بینیرا با سرم نمکی (نرمال سالین) شستشو دهیم و یا با اندکی وازلین داخل بینی را چرب کنیم .
متخصصان پیشنهاد می‌کنند که اگر در محل زندگی افراد گردههای گیاهی بسیاری در فضا پراکنده میشود، بهتر است در فصل‌های بهار و تابستان درها و پنجرههای اتاق خواب را در اواسط صبح (حدود ساعت10و ابتدای غروب ( حدود ساعت19بسته نگه داشته شوند چرا که معمولا در این ساعت‌ها اوج گرده افشانی گیاهی صورت میگیرد.
همچنین افراد دارای الرژی از رفتن به پارک‌ها یا مزارع به خصوص در زمان غروب خودداری کنند و این افراد برای تعیین این که به کدام گردههای گیاهی حساسیت دارند بهتر است به یک کلینیک آلرژی مراجعه کنند.
برای درمان علایم این بیماری بهتر است ااز قرص‌های آنتی هیستامین و اسپریهای ضد التهابی بینی استفاده میشودزیرا اسپریها یا قطرههای بینی ضد التهاب و با کاهش تورم، گرفتگی بینی را برطرف میکنند. اسپریها یا قطره های بینی ضد آلرژی مانع اثر عامل آلرژیزا میشوند، همچنین در موارد مقاوم از اسپریهای بینی کرومولین سدیم استفاده میشود که با جلوگیری از آزاد شدن هیستامین در بدن از بروز علایم آلرژی ممانعت میکند. اگر گرفتگی بینی باعث ناراحتی چندانی نشود، قرص یا اسپریها خیلی مفید نیستند.
اگر به رغم درمان‌های دارویی، علایم شدید حساسیت در فرد باقی بماند، باید به روش خاصی نسبت به گرده گیاهی عامل بیماری، حساسیت زدایی انجام شود. در این روش مقادیر کمی از آن گرده گیاهی در طول یک دوره سه ساله به فرد تزریق میشود تا فرد نسبت به آن تحمل پیدا کند و آلرژی درمان شود. با تزریق مواد آلرژیزای مختلف به زیر پوست و مشاهده واکنش حاصل میتوان نوع ماده آلرژیزا را تعیین کرد.
زمان گرده افشانی معمولا اوایل صبح و نزدیک غروب است، گرده گیاهان در همه ساعات شبانه روز به سطح زمین نزدیک نیستند، در ابتدای صبح و نزدیک غروب این گردهها به سطح زمین نزدیکترمی شوند و با گرم شدن هوا به ارتفاع بالاتری از سطح زمین میروند و کمتر افراد را تحت تاثیر قرار می دهند.