ورم ملتحمه آلرژیک فصلی

ورم ملتحمه آلرژیک فصلی (Seasonal allergic conjunctivitis)

ورم ملتحمه آلرژیک فصلی نوع بسیار شایعی از آلرژی های چشمی می باشد.

این بیماری در اثر حساسیت به گرده گل ها و گیاهان است بنابراین در فصل بهار شیوع می یابد و باعث التهاب ملتحمه می شود. ملتحمه لایه نازک و شفافی است که روی بخش سفید چشم و سطح داخلی پلک را پوشش می دهد.
خارش علامت غالب در تشخیص ورم ملتحمه آلرژیک فصلی است. همچنین می توان به نشانه های دیگری مانند ترشحات آبکی، سوزش و قرمزی چشم اشاره کرد. ورم ملتحمه فصلی و یا هر آلرژی فصلی دیگری، اغلب با آب ریزش از بینی همراه است.
نوع دیگری از ورم ملتحمه آلرژیک در طول سال رخ می دهد که واکنش های آلرژیک اغلب به پشم حیوانات، گرد و غبار یا سایر مواد حساسیت زای موجود در محیط زیست و در طول سال مربوط می شود. علائم این بیماری شبیه به ورم ملتحمه فصلی با درجه خفیف تری می باشد.
نشانه ها
• تورم یا پف کردگی پلک
• قرمزی
• خارش
• ترشحات مخاطی
• اشک ریزش
نشانه های ذکر شده لزوما به معنی ورم ملتحمه فصلی نیست، با این حال، اگر فرد یک یا چند مورد از علائم را داشته باشد باید برای معاینات کامل به چشم پزشک مراجعه کند.
ورم ملتحمه آلرژیک فصلی معمولا با یک معاینه کامل بالینی و بررسی دقیق سوابق فرد تشخیص داده می شود.
درمان و داروها
شخص مبتلا به این بیماری باید از قرار گرفتن در معرض مواد آلرژی زایی که به آن حساسیت دارد پرهیز کند.
قبل از ظهور داروهای مدرن، درمان این بیماری به شستشوی چشم و پاک شدن مواد آلرژی زا از چشم و تسکین کوتاه مدت محدود می شد. امروزه درمان های زیادی برای این بیماری وجود دارد. آنها شامل:
• قطره اشک مصنوعی
• ضد احتقان ها
• آنتی هیستامین ها ( قطره یا خوراکی )
• ترکیبات ضد احتقان/آنتی هیستامین
• قطره های تثبیت کننده ماست سل ها
• قطره های ضد التهاب غیر استرئیدی
• قطره های ضد التهاب استروئیدی
انتخاب نوع درمان به شدت واکنش های آلرژیک بستگی دارد. کمپرس سرد و استفاده از اشک مصنوعی در موارد خفیف کمک کننده است. از آنجا که هیستامین ها باعث بسیاری از علائم شایع ورم ملتحمه آلرژیک فصلی هستند، آنتی هیستامین ها نقش موثری در درمان این بیماری دارند. مالیدن چشم ها باعث آزاد شدن مقادیر بیشتر هیستامین و سایر واسطه های آلرژی می شود و در نتیجه موجب بدتر شدن علائم حساسیت می گردد. پس سعی کنید تا جایی که امکان دارد چشم ها را نمالید.