عفونت ویروسی همه گیر ملتحمه و قرنیه

این بیماری که اختصارا به نام علمی EKC و به زبا ن ساده در جامعه به نام " عفونت ویروسی چشم " شناخته می شود، بیماری است که توسط نوعی ویروس منتقل می گردد. شدت این بیماری از یک قرمزی ساده و کم اهمیت چشم تا عفونت بسیار شدید و پرعارضه چشم متغیر است.
راه های انتقال این بیماری، ترشحات چشم ، شنا دراستخر آلوده، وسایل چشم پزشکی آلوده و سایر اجسام و وسایل آلوده حتی دستگیره در آلوده می باشد.

سیر بیماری :

علائم معمولا 10-7 روز بعد از تماس با عوامل آلوده کننده فوق شروع می شود. علائم ممکن است از ابتدا در دو چشم، همزمان شروع شود یا ابتدا یک چشم بوده و به سرعت چشم دیگر را نیز درگیر کند.
علائم شایع به صورت قرمزی شدید و گاه حتی خونریزی زیر ملتحمه ، تورم ملتحمه ، تورم و قرمزی پلک ها ، احساس جسم خارجی ، حساسیت به نور، آبریزش چشم و گاه ترشحات چربی است. ممکن است علائم سرماخوردگی و گلودرد و نیز تورم غدد لنفاوی اطراف گوش نیز دیده می شود.
در صورت گرفتاری قرنیه، لکه های کدورت در سطح قرنیه یک الی دو هفته بعد از شروع بیماری ایجاد شده و ماه ها تا سال ها بعد ادامه داشته و منجر به کاهش دید می شود.
عوارض بیماری عبارتند از : کدورت قرنیه و تاری دید، چسبندگی ملتحمه و خشکی چشم که این عوارض ممکن است دائمی و غیرقابل بازگشت باشد.

تشخیص :

تشخیص بر اساس شرح حال بیمار و علایم و سیر بیماری است و بررسی های آزمایشگاهی معمولا کاربردی ندارند.

درمان :

اغلب درمان حمایتی است و بر اساس سیر و شدت بیماری و به صلاحدید پزشک معالج تجویز می شود.

پیشگیری :

به علت این که عوارض بیماری ممکن است دائمی و غیرقابل برگشت بوده و گاه به افت دید دائم منجر شود، پیشگیری در این بیماری بسیار حائز اهمیت و حیاتی و مهم تر از درمان است. بیماری حداقل تا 2 هفته بعد از شروع علائم ، واگیردار است. انتقال بیماری نیز بسیار ساده و سریع و حتی از طریق یک دستگیره در یا خودکارآلوده ممکن است رخ دهد. لذا فرد مبتلا باید به شدت و دقت مراقب و مانع انتقال عفونت از خود به سایرین باشد. در این رابطه رعایت نکات زیر بسیار مهم است :
1- پرهیز از هرگونه تماس مستقیم با وسایلی که سایرین دست خود را به آن می زنند مثل اهرم شیرآب ، دستگیره در، کلید برق، خودکار و ...
2- استفاده از فقط دستمال کاغذی و دفع دقیق و بهداشتی دستمال آلوده و سایر وسایل آلوده
3- در صورت اشتغال در محل های تجمع افراد مثل مدرسه ، سربازخانه ، ... حداقل به مدت 2 هفته یا تا پایان قرمزی و آبریزش چشم از حضور در محل کار و تحصیل پرهیز شود .
4- شستن مکرر دست ها با آب و صابون به خصوص بعد از هربار قطره چکاندن ( توسط خود فرد یا پرستار) و در صورت نیاز استفاده از محلول های الکلی موجود در داروخانه ها برای ضدعفونی کردن دست ها
5- پرهیز از دست دادن با سایرین حداقل تا 2 هفته
6- پرهیز از استفاده از استخر تا 2 هفته
7- در صورت آلوده شدن احتمالی وسایل مثل دستگیره در و غیره، سطح آن بایستی با افشانه های ضدعفونی کننده که در داروخانه ها موجود است یا الکل سفید تمیز شود.
رعایت نکات فوق به خصوص در خانواده که تماس دائمی و نزدیک با هم دارند، مانع گرفتارشدن سایر افراد و اعضای خانواده می شود.
مجددا تاکید می گردد که در پیشگیری از انتقال بیماری ، خود فرد مبتلا نقش اساسی و مهمتری تا سایر افراد دارد و بیشتر خود فرد مبتلا باید مراقب انتقال بیماری به دیگران باشد.