روز جهانی کودک و تلویزیون

روز جهانی کودک و تلویزیون

 

 

   کودکان ، کامپیوتر و صفحات دیجیتال

این روزها کودکان و کامپیوترها تقریبا جدایی ناپذیر هستند. بسیاری از بچه های مدرسه ای و حتی پیش دبستانی ها هر روز ساعت های زیادی را در مقابل کامپیوتر صرف می کنند، بزرگترین نگرانی این است که رایانه ها چه تاثیراتی بر روی چشم کودکان و دید آنها دارند.
• آیا استفاده از کامپیوتر برای چشمان کودکان مضر است؟
• آیا به عملکرد تحصیلیشان کمک می کند یا آسیب می زند؟
• آیا بهتر است بچه ها در مدرسه از عینک های کار با کامپیوتر استفاده کنند؟

این و دیگر سوالات در مورد بچه ها، رایانه ها و دید کامپیوتری رایج است. این مقاله به شما در مورد این پاسخ به سوالات کمک خواهد کرد.

 

خطرات استفاده از کامپیوتر برای کودکان

استفاده بیش از حد از هر چیزی می تواند یک مشکل باشد. همانند بزرگسالان، کودکانی که روزانه چندین ساعت در مقابل کامپیوتر قرار می گیرند، احتمال بیشتری دارد که دچار مشکلات ارگونومی کار با کامپیوتر و سندرم دید کامپیوتری شوند. مشکلات ارگونومی کار با کامپیوتر با سندروم بینایی کامپیوتر ارتباط نزدیکی دارد که می تواند هم بر کودکان و هم بر بزرگسالان تأثیر بگذارد.

یکی دیگر از مشکلات بالقوه در زمان تماشای صفحه نمایش رایانه، کتاب های الکترونیکی، بازی های ویدئویی و گوشی های هوشمند برای چشم کودکان، نور آبی بیش از حد است که می تواند آزار دهنده باشد. صفحه نمایش همه دستگاه های دیجیتال مقدار قابل توجهی از نور آبی (به نام "نور مرئی با انرژی بالا" یا "نور HEV") را منتشر می کند که ممکن است خطر ابتلای کودک به دژنراسیون ماکولا را افزایش دهد.

اگر چه نور منتشر شده خورشید به میزان قابل توجهی بیشتر از رایانه ها و سایر دستگاه های دیجیتال می باشد ، اما مواجهه بیش از حد بچه ها با نور آبی این دستگاه ها در طول زمان می تواند به چشمان کودک آسیب بزند.
بسیاری از متخصصان مراقبت از چشم که در بینایی کودکان تخصص دارند، استفاده طولانی مدت از رایانه در میان کودکان را یک خطر جدی میدانند و معتقدند که این کودکان در معرض خطر نزدیک بینی قرار میگیرند.

چگونه خطر ابتلا به مشکلات بینایی مرتبط با استفاده از کامپیوتر در فرزندانمان را کاهش دهیم؟

برای کاهش خطر ابتلا به سندرم بینایی کامپیوتر در کودکان و مشکلات ارگونومی کار با کامپیوتر، اطمینان حاصل کنید که او راحت نشسته و هنگام کار با رایانه موقعیتی طبیعی دارد. ویژگی های این حالت عبارتند از:

• سر بر روی گردن متعادل باشد یعنی به عقب یا جلو کج نشود. صفحه کامپیوتر باید حدود 15 درجه زیر سطح چشم قرار گیرد.
• کمر راست و شانه ها عقب و راحت باشند. از خم شدن به سمت جلو و صفحه کلید اجتناب شود.
• شانه ها بسته و نزدیک بدن باشد.
• کف دستها روی میز باشد و با آرنج حداقل یک زاویه 90 درجه تشکیل دهند.
• پا روی کف یا پایه مسطح باشد و زانوها حداقل یک زاویه 90 درجه داشته باشند. (زاویه پشت زانو باید باز باشد؛ پا را زیر صندلی نگذارید)
بسیاری از کارشناسان همچنین توصیه می کنند بعد از هر 20 تا 30 دقیقه از پشت کامپیوتر بلند شوید بایستید و به بدن خود کشش دهید. این کار به از بین بردن تنش عضلانی که می تواند منجر به مشکلات بینایی و مشکلات ارگونومی کار با کامپیوتر شود، کمک کند.

کاهش خطر اثر نور آبی

کامپیوترها و سایر دستگاه های دیجیتال را نمیتوان نادیده گرفت. بعید است

که کودک شما از دستگاه های الکترونیکی خود کمتر استفاده کند. اگر فرزند شما از عینک های تجویزی استفاده میکند، بهترین راه برای کاهش تاثیر نور آبی هنگام استفاده از دستگاه های الکترونیکی، خرید لنزهای عینکی است که به طور خاص برای جلوگیری از اشعه های مضر HEV مورد استفاده قرار می گیرند.

یک راه مناسب برای محافظت از چشم فرزندتان از هر دو پرتو UV و HEV این است که عینک ها با عدسی های فتوکرومیک را خریداری کنید. این لنزها در داخل اتاق بی رنگ هستند و در معرض نور به سرعت تغییر رنگ داده و از چشم در برابر نور UV و آبی محافظت می کنند.

 

کاهش خطر نزدیک بینی مرتبط با استفاده از کامپیوتر

اگر چه به نظر می رسد که وراثت نقش مهمی در افزایش نزدیک بینی در دوران کودکی ایفا می کند، برخی تحقیقات نشان می دهد که خستگی چشم و به ویژه فشار چشم کامپیوتری نیز ممکن است باعث بروز این مشکل شود.
برای دیدن واضح تصاویر نزدیک، چشم باید تلاش کند متمرکز شود. برخی محققان معتقدند که خستگی ناشی از تمرکز بیش از حد می تواند منجر به تغییر در چشم شود که باعث ایجاد نزدیک بینی می شود. همچنین گفته می شود که تمرکز بر روی تصاویر صفحه نمایش رایانه باعث خستگی بیشتر چشم نسبت به خواندن کتاب چاپی معمولی می شود.

برای کاهش این خطر که می تواند موجب پیشرفت نزدیک بینی در میان بچه ها شود، بسیاری از چشم پزشکان توصیه می کنند که در کار با کامپیوتر وقفه های مکرر ایجاد شود. بعضی آن را قانون "20-20-10" می نامند: هر 20 دقیقه کودک شما باید چشم خود را از کامپیوتر بردارد و حداقل ده ثانیه به فاصله 20 فوتی خود خیره شود.
این تمرین ساده عضلات تطابقی در داخل چشم است و ممکن است به کاهش فشار و خستگی چشم که می تواند منجر به نزدیک بینی شود کمک کند. بعضی از پزشکان همچنین عینک های رایانه ای ویژه ای را برای کمک به کاهش فشار بر چشم توصیه می کنند.

علایم مشکلات بینایی در کودکان

آیا میدانستید حدود 80 درصد از آنچه کودکان در مدرسه می آموزند به صورت بصری است؟ این بدان معناست که اگر فرزند شما یک مشکل بینایی کنترل نشده داشته باشد به شدت بر موفقیت او تاثیر گذار است. پس لازم است علایم هشدار دهنده را یاد بگیرید.

۱- به طور پیوسته نزدیک تلویزیون نشستن یا یک کتاب را بیش از حد نزدیک گرفتن

هرچند  این مسئله که نزدیکی بیش از حد به تلویزیون به چشم ها آسیب میزند چندان واقعیت ندارد ، اما این عادت می تواند نشانه ای از مشکل بینایی در کودک شما باشد. اگر فرزند شما نمیتواند تصاویر تلویزیونی را به وضوح ببیند و یا نمیتواند کتاب بخواند بدون اینکه آن را در نزدیکی چشمان خود قرار دهد، به این معنی است که او ممکن هست نزدیک بین باشد.

 

۲- مالیدن مکرر چشمها

اغلب بچه ها هنگام خستگی یا ناراحتی چشمشان را می مالند. اما اگر فرزند شما چشم هایش را در حالی که سعی دارد تا روی چیزی تمرکز کند یا در حال فعالیت می مالد، می تواند به این معنی باشد که او دچار مشکل بینایی است.

 

 

 

3- گم کردن محل مطالعه یا استفاده از یک انگشت برای راهنمایی چشم ها در هنگام مطالعه

وقتی بچه ها یاد می گیرند که کلمات را بخوانند و از آنها سخن می گویند، اغلب از انگشت خود برای نشان دادن کلمه ای که روی آن هستند استفاده می کنند. اما در نهایت آنها باید بتوانند تمرکز کنند و جای مطالعه خود را گم نکنند. اگر بعد از مدتی فرزند شما هنوز از انگشت خود استفاده میکند، از او بخواهید با صدای بلند بدون اشاره تلاش به خواندن کند. اگر در این کار موفق نشد، ممکن است مشکل بینایی داشته باشد.

 

 

۴- حساسیت به نور و یا اشک ریزش بیش از حد

آیا چشمان کودک شما به نور داخل خانه، نور آفتاب و یا فلش دوربین حساسیت دارد؟ در کودکان مبتلا به فوتوفوبیا یا حساسیت شدید به نور ممکن است سردرد و حالت تهوع ایجاد شود. حساسیت به نور میتواند نشانه ای از برخی مشکلات چشمی باشد.

 

 

۵- بستن یک چشم برای خواندن یا تماشای تلویزیون

اغلب بستن یک چشم می تواند مشکل بینایی یا دید دوچشمی را نشان دهد که توانایی دو چشم باهم به صورت یک تیم را کاهش میدهد. بستن یک چشم برای خواندن یا تمرکز بر روی کار یا استفاده از کامپیوتر می تواند نشانه ای دیگر از یک مشکل خاص  چشم به نام عدم توانایی هم گرایی چشم باشد.

 

 

 

۶- دریافت نمرات پایین تر از حد معمول

اگر فرزند شما دچار مشکلی در دیدن آنچه که معلمش بر روی تخته مینویسد است ، ممکن است درباره آن نگوید. در نتیجه نمرات او می توانند کاهش یابد. اگر کودک شما در مدرسه در حال کشمکش به نظر می آید او را برای یک معاینه چشم نزد چشم پزشک یا اپتومتریست ببرید.

 

 

 

 

۷- اجتناب از استفاده بیش از حد از رایانه ، چرا که به چشم های او آسیب می زند

 

خستگی چشم ناشی از کار با وسایل دیجیتالی در میان کودکان و افرادی که اغلب از کامپیوتر و یا سایر وسایل دیجیتالی استفاده میکنند رایج است.

هنگامی که کودکتان از یک دستگاه دیجیتال استفاده می کند او را مجبور کنید هر 20 دقیقه یک بار چیزی را با فاصله حداقل 20 فوتی از او 20 ثانیه تماشا کند. اگر ناراحتی چشمش ادامه یافت، او را نزد یک اپتومتریست یا چشم پزشک ببرید.

 

۸- برای بهتر دیدن تخته کلاس سر خود را پیچ و یا چرخش میدهند.

معلمان باید به دنبال دانش آموزانی باشند که برای بهتر دیدن تخته های کلاس باید سرشان را تکان دهند. تا زمانی که معاینه چشم آن ها انجام شود، برای دید بهتر کودک او را به تخته نزدیک کنید.