عوارض احتمالی اعمال لیزر چشم

اعمال لیزر چشم نظیر پی-آر-ک ، ترانس ، فمتولیزیک ( Femto-LASIK , Trans-PRK , PRK) و نظائر آن از اعمال بسیار مؤثر و مطمئن محسوب می شوند و تآثیر و امنیت بالای آنها در طول سالهای متمادی به اثبات رسیده است. با این حال هیچ اقدام در مانی در پزشکی صد در صد تضمین شده نیست و ممکن است اشکالات و عوارض ناخواسته ای به دنبال داشته باشد. این اعمال نیز از این قاعده مستثنی نیستند. خوشبختانه اکثر عوارض این اعمال، کم اهمیت و زود گذر بوده و یا قابل درمان هستند، ولی به ندرت ممکن است عوارضی ایجاد شوند که به علت ماندگاری طولانی نیاز به اقدامات اصلاحی داشته باشند؛ و یا ندرتآ درمان آن ها سخت ویا امکان پذیر نباشد.

عوارض نسبتاً شایع

این عوارض اگر چه نسبتا شایع هستند، ولی جزء عوارض وخیم و خطرناک محسوب نمی‌شوند

• اختلال دید شب
  •  پخش نور در شب
  • دوبینی و سایه‌بینی اطراف اشیاء
  •  حساسیت به نور
  •  مه‌آلودگی و تاری دید
  •  احساس خشکی چشم
  •  خستگی و تحریک مداوم چشمها

عوارض فوق اگرچه نسبتاً شایع می‌باشند ولی خوشبختانه در اکثر بیماران به مرور زمان برطرف میشوند ولی بندرت ممکن است در بیماری برای زمان طولانی باقی بمانند.

سایر عوارض:
  • عدم اصلاح کامل عیب انکساری
  • بازگشت مقدار کمی از عیب انکساری
  • ایجاد آستیگماتیسم
  •  اصلاح بیش از حد عیب انکساری (منفی شدن شماره مثبت و یا مثبت شدن شماره منفی)

عوارض فوق در صورتیکه پس از گذشت مدت زمانی برطرف نشوند مجدداً با لیزر قابل اصلاح هستند و لذا جزو عوارض خطرناک محسوب نمیشوند.

• نازک شدن و نامنظمی قرنیه، کدورت قرنیه و عفونت: این عوارض خوشبختانه بسیار نادر هستند و کمتر از یک در هزار شانس بروز آنها میباشد.

مهمترین عوارض لیزیک عوارضی هستند که باعث کاهش بینائی یک یا دو چشم شده و این کاهش بینائی با عینک قابل اصلاح نخواهد بود. علل کاهش بینائی در این بیماران عمدتاً نامنظمی و یا کدورت قرنیه می‌باشد. نامنظمی قرنیه در اثر عواملی از قبیل عملکرد نامناسب دستگاه ها و یا سیر غیر طبیعی ترمیم قرنیه ایجاد میشود. دستگاه های لیزر که برای این اعمال استفاده می شوند دارای ایمنی بسیار بالا هستند و هواره کنترل ها و تست های لازم روی آنها انجام می شود، ولی هیچ تکنولوژی، ایده آل نبوده و اشکالات بالقوه خود را دارد. شرایط خاص چشم هر فرد و سیر ترمیم آن نیز در بروز عوارض نقش دارند. یکی دیگر از علل نامنظمی قرنیه، ایجاد کراتوکونوس و یا قوز قرنیه بعد از عمل میباشد. علت این پدیده دقیقآ مشخص نیست، ولی عوامل ذاتی و استعداد فردی و فامیلی در بروز آن نقش دارد. این عارضه امروزه خیلی نادر و در کمتر از یک در ده هزار اتفاق می افتد و اما کدورت قرنیه در اثر التهاب پس از عمل و یا عفونت عارض میشود.

اگرچه بسیاری از عوارض فوق را میتوان با اقدامات پیشگیرانه کاهش داد ولی با اینحال بندرت ممکن است اتفاق بیفتند. خوشبختانه با به کارگیری دستگاه ها  و تکنیک های جدید تر، عوارض فوق نسبت به قبل، بسیار نادر تر هستند، و در صورت بروز، امکانات درمانی آنها بیشتر از گذشته است. با این حال احتمال ایجاد این عوارض هنوز هم وجود دارد  ولی در صورت بروز، درمان آنها اگرچه امکان پذیر، ولی گاهی دشوار بوده و نیاز به اقدامات درمانی و اعمال بعدی خواهد داشت.

در یک مطالعه که روی تعداد زیادی از بیماران انجام دادیم، شانس کاهش بینائی بیمار در اثر عوارض فوق کمتر از یک در هزار بوده است. لذا با توجه به این آمار میتوان نتیجه گرفت که اعمال لیزیک از اطمینان بالائی برخوردار هستند. همچنین در یک نظر سنجی که بر روی تعداد زیادی از بیماران انجام دادیم نتیجه گرفته شد که ۹۷ درصد  بیماران از نتیجه عمل کاملآ راضی و در صد بسیار کمی تا حدی نا رضایتی داشتند.