روز جهانی هوشبری

استفاده از عینک آفتابی چه ضرورتی دارد؟

عینک آفتابی نوعی عینک است که شیشه های آن برای محافظت از چشم در برابر نور آفتاب ساخته شده اند. امروزه اکثر پزشکان بر استفاده از عینک آفتابی استاندارد به خصوص پس از عمل جراحی لیزیک و PRK که چشم نیاز به مراقبت ویژه دارد تاکید می کنند.

همچنین اگر بخواهید در هوای آزاد و در نور آفتاب ، نوشته ای را مطالعه کنید ، برف و آب نور محیط را به طرف چشم منعکس می کنند ، بنابراین در محیط هایی مانند ساحل دریا یا هنگام ورزش هایی مانند اسکی نور بیشتری از محیط به طرف چشم منعکس می شود و لازم است حتما از عینک آفتابی استفاده کنیم.

چرا به عینک آفتابی نیاز داریم؟

نیازی نیست که مستقیم به خورشید نگاه کنید تا چشمانتان آسیب ببینند، اشعه ماوراء بنفش خورشید از روی شن، برف، سنگ و آب و تمام سطوح اطراف ما، به طرف چشم منعکس میشود و اثرات مضر خود را بر چشم وارد میکند.

اشعه ماوراء بنفش خورشید میتواند موجب ابتلا به پیرچشمی و آبمروارید شود، به علاوه سوختگی قرنیه که موجب کوری میشود نیز از شاهکارهای دیگر این اشعه است. تحقیقات جدید در سالهای اخیر نشان دادهاند قرار گرفتن برای ساعات طولانی بدون محافظ در برابر نور خورشید شانس ابتلا به بیماریهای چشمی را افزایش میدهد.

متخصصان چشم توصیه میکنند اگر شما قرار است ساعت طولانی در هوای آزاد مشغول کار باشید یا اگر برای برنزه شدن از نور آفتاب استفاده میکنید، حتماً باید مجهز به یک کلاه لبهدار و یک عینک آفتابی مناسب باشید.

مهندسان، کارگران، جوشکارها یا حتی کسانی که از لامپهای مخصوص برنزه کردن بدن یا سولاریوم استفاده میکنند، حتماً باید عینکهای آفتابی که نور ماوراء بنفش را جذب میکند استفاده نمایند.

قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید یا سایر منابع مصنوعی نور ماوراء بنفش، موجب سوختگی لایههای سطحی پوست یعنی قرنیه و ملتحمه میشود و چیزی مانند آفتابسوختگی در روی پوست را، بر روی بافتهای سطحی چشم به وجود میآورد. احتمال این آسیب در محیطهایی که نور ماوراء بنفش را منعکس میکنند مانند آب و برف بیشتر است.

سوختگی سطحی بافتهای چشم گرچه دردناک است ولی خودبهخود و در طول یک تا دو روز بهبود مییابد. تابش طولانیمدت نور آفتاب به چشم باعث آسیب لایه های داخلیتر چشم میشود.

کاتاراکت یا تیرگی عدسی که تقریباً نیمی از اختلالات چشمی را تشکیل داده و سالانه چندین میلیون نفر را تحت تأثیر قرار میدهد، با نور آفتاب و تابش اشعه ماوارء بنفش به چشم ارتباط دارد.

Macular degeneration آسیب دیگر شبکیه است که با افزایش سن و در مرکز میدان دید به وجود می آید و علت اصلی کوری در افراد با سنین بالا است و با تابش اشعه ماوراء بنفش و نور آبی شدید به چشم ارتباط دارد.


دیدگاه خود را بنویسید