درمان خشکی چشم با دستگاه E-EYE

درمان سندرم خشکی چشم به روش IRPL

بدون نیاز به جراحی بدون درد

جلوگیری از تبخیر اشک چشم از طریق احیای غدد تولید کننده ی چربی

علت کلی بیماری : وظیفه ی اصلی اشک چشم ، مرطوب نگهداشتن و شستشوی مداوم سطح چشم و رساندن اکسیژن به قرنیه و ملتحمه است. در این بیماری اشک به میزان کافی و یا با ترکیب مناسب تولید نمی شود. سندرم خشکی چشم یکی از بیماری های  ناشی از تغییر در کیفیت یا کمیت اشک چشم، شایع در بین 5 تا 15 درصد از جمعیت می باشد که با محیط زندگی و افزایش سن در ارتباط است. خصوصا با افزایش سن، چربی پوست کمتر و پوست خشک تر می شود، در نتیجه میزان ترشح غدد چربی کمتر شده و این لایه به علت کمبود چربی یکدست نمی شود و تبخیر اشک زیاد می شود. به همین دلیل با قرار گرفتن در معرض باد ، هوای گرم ، گرد و غبار ، دود ، یا وسایل گرمایشی ، کاهش تعداد پلک زدن در اثر خیره شدن به کامپیوتر یا موبایل یا تلویزیون به مدت طولانی ، تبخیر اشک تشدید می شود.

خشکی چشم یکی از شایع ترین علت های مراجعه افراد به درمانگاه چشم پزشکی است. خشکی چشم که ناشی از تغییر در کیفیت یا کمیت اشک چشم می باشد می تواند افراد را در همه گروه های سنی مبتلا کند اما شیوع خشکی چشم در افراد مسن تر بیشتر است و زنان را بیشتر مبتلا می کند. علائم خشکی چشم ممکن است از سوزش و خارش خفیف چشم در موقع انجام کارهای چشمی تا گرفتاری شدید قرنیه متغییر باشد.

ترشح طبیعی اشک

وظیفه اصلی اشک چشم مرطوب نگه داشتن و شستشوی مداوم سطح کره چشم و رساندن اکسیژن و مواد غذایی به قرنیه است. اشک چشم از سه لایه تشکیل شده است.

لایه موکوسی عمقی

لایه آبکی میانی: که قسمت قسمت اصلی اشک را تشکیل می دهد. (98%) این لایه از آب بقیه آن از املاح و پروتئین ها تشکیل شده است.

لایه چربی سطحی: این لایه از تبخیر سریع اشک جلوگیری می کند

با هر نوبت پلک زدن لایه اشکی روی چشم گسترده می شود.

علل خشکی چشم

به طور کلی هر عاملی که باعث کاهش تولید یا تغییر کیفیت اشک شود می تواند منجر به بروز خشکی چشم شود. مهمترین عوامل ایجاد خشکی چشم عبارتند از:

بالارفتن سن: با بالا رفتن سن مقدار ترشح لایه آبکی اشک کم می شود. به علاوه همانطور که در افراد مسن چربی پوست کمتر و پوست خشک می شود، در چشم نیز میزان ترشح چربی کمتر می شود و در نتیجه مقدار تبخیر لایه آبکی زیاد می شود. کاهش تولید و افزایش تبخیر لایه آبکی اشک باعث ایجاد خشکی چشم در اکثر افراد مسن می شود.

عوامل محیطی: در محیط های گرم و خشک میزان تبخير لایه آبکی اشک زیاد می شود. همچنین قرار گرفتن در معرض باد شدید و یا هوای سرد و خشک ارتفاعات می تواند باعث بدتر شدن خشکی چشم شود. استفاده از وسایل گرمازا (مثل بخاری و شومینه) و قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و دود (به خصوص دود سیگار از عواملی است که باعث تشدید خشکی چشم می شود.

کار چشمی طولانی مدت: پلک زدن متناوب برای پخش شدن لایه اشک بر روی چشم ضروری است. در مواردی که فرد برای مدت طولانی به چیزی خیره شود و پلک نزند (مثلا در موقع کار با کامپیوتر، تماشای تلویزیون یا مطالعه علائم خشکی چشم بدتر می شود.

داروها: بسیاری از داروهای معمولی می توانند باعث کم شدن ترشح اشک و ایجاد خشکی چشم شوند. مهمترین این داروها عبارتند از:

داروهای ضد فشار خون

داروهای سرماخوردگی (آنتی هیستامین ها)

داروهای ضد افسردگی

داروهای قلبی

قرص های جلوگیری از بارداری

بسیاری از قطره های چشمی (به خصوص داروهایی که برای درمان گلوكوم استفاده می شوند)

تغييرات هورمونی: تغييرات هورمونی به علت تغيير دو چربی لایه اشکی می توانند باعث خشکی چشم شوند. یائسگی، بارداری و قرص های جلوگیری از بارداری به علت تغییرات هورمونی خشکی چشم را تشدید می کنند.

بیماری ها: بیماری های مختلف مثل بیماری های تیروئید و برخی از بیماری های سیستم ایمنی (مثل شوگرن و لوپوس) می تواند باعث ایجاد خشکی چشم شود.

مشکلات تغذیه ای: کمبود ویتامین A می تواند به موارد شدید و خطرناک خشکی چشم منجر شود.

التهاب لبه پلک ها (بلفاریت): این بیماری با تغییر در چربی لایه اشکی باعث بدتر شدن خشکی چشم می شود.

بسته نشدن پلک ها: در صورتیکه به علت مشکلات ساختاری پلک ها درست بسته نشود مقدار تبخير اشک زیاد می شود و خشکی چشم ایجاد می شود. به علاوه در مواردی که به علت مشکلات عصبی (مثلا پارکینسون) فرد کمتر در حالت عادی پلک بزند خشکی چشم ایجاد می شود.

استفاده از لنزهای تماسی: استفاده از لنز تماسی (کنتاکت لنز) یکی از علل شایع خشکی چشم است. لنزهای تماسی مثل یک اسفنج لایه آبکی اشک را جذب می کنند و باعث خشکی چشم می شوند. به علاوه استفاده از لنز تماسی باعث کم شدن حس قرنیه و کاهش پلک زدن می شود و در نتیجه تولید و پخش شدن اشک را با مشکل مواجه می کند.

علائم و نشانه های خشکی چشم:

گرچه این بیماری خشکی چشم نامگذاری شده است، اما در اکثر مواقع فرد مبتلا احساس نمی کند که چشمش خشک شده، بلکه بیشتر افراد از سوزش و خارش و گاهی اشک ریزش چشم ها شاکی هشتند.

شایع ترین علائمی که در خشکی چشم دیده می شوند عبارتند از:

1- سوزش و خارش چشم ها

2- احساس وجود جسم خارجی (شن ريزه) در چشم ها

3- تاری دید که با پلک زدن برطرف می شود

4- قرمزی چشم ها

5- حساسیت به نور های شدید

6- اشک ريزش بیش از حد

7- عدم تحمل لنز تماسی

معمولا این علائم در هر دو چشم ایجاد می شود. شدت علائم در زمان های مختلف یکسان نیست و اغلب پس از قرار گرفتن در معرض باد و گرد و غبار، کار با کامپیوتر، تماشای تلویزیون یا مطالعه طولانی مدت بدتر می شود.

روش های تشخیص خشکی چشم

در صورتی که به علت وجود علائم فوق به خشکی چشم مشکوک شدید، حتما با پزشک مشورت کنید. به یاد داشته باشید که خشکی چشم علاوه بر آنکه احساس ناراحتی ایجاد می کند در صورتی که شدید باشد ممکن است باعث ایجاد لک قرنیه و کاهش دید دائمی شود.

جدیدترین روش درمانی خشکی چشم

درمان با دستگاه E-EYE

روش درمان : در درمان سندرم خشکی چشم به روش IRPL فعالیت غدد کم کار و مسدود شده ی تولید کننده ی چربی در اشک ، با تحریک گرمایی به حالت اولیه برمی گردد.

دستگاه E-EYE  : توسط شرکت E-SWIN در فرانسه طراحی و تولید شد. این شرکت پیشرو در تکنولوژی های پیشرفته ی تجهیزات نوری و دارنده ی گواهینامه ی پزشکی CE میباشد.

E-EYEپالس های نوری پلی کروماتیک را با استفاده از تکنولوژی جدید (IRPL: Intense Regulated Pulse Light) منتشر می کند. این نور با اعمال اینفرارد، غدد چربی را تحریک و آنها را به شرایط نرمال و ترشحات با کیفیت برمیگرداند.

در درمان سندرم خشکی چشم به روش IRPL ، تحریک گرمایی غدد چربی ساز چشم، باعث بازگشت این غدد به فعالیت اولیه ی خود و ترشح مطلوب چربی مورد نیاز در اشک چشم می شود.

تاثیر این درمان ارتباط مستقیمی با پیگیری جلسات درمانی دارد.

دوره ی درمان 3 جلسه (در صورت نیاز 4 جلسه )است که طبق برنامه ی زیر انجام میشود:

–  روز 0

–  روز 15

–  روز 45

(جلسه ی اضافی برای تثبیت بهبود انجام شده در بیماری ، بسته به نظر پزشک در روز 75 انجام می‌شود)

مراقبت بعد از هر جلسه

• در طول این مدت در ناحیه ی IRPL درمان دیگری صورت نگیرد.
  • در طول دوره ی درمان حتما در ناحیه ی IRPL از کرم ضد آفتاب به مدت 2 هفته استفاده شود.
  • روش های معمول بهداشت چشم رعایت شود.

مزایای درمان با دستگاه E-EYE :

درمان سندرم خشکی چشم به روش IRPL

–  نیاز به جراحی یا استفاده از داروی خاص ندارد.

–  زمان درمان در هر جلسه بسیار کوتاه)5 الی 10 دقیقه ) است.

–  از این درمان هیچ گونه عوارضی گزارش نشده است .

–  تاثیر آن در سخت ترین موارد از خشکی چشم تا هفت ماه و در موارد دیگر حداقل تا 3 سال ادامه دارد.

کلینیک چشم پزشکی پارسیان به عنوان اولین ارائه دهنده درمان خشکی چشم در ایران، با تهیه این دستگاه و بهره مندی از متخصصین توانا اولین کلینیک درمان کننده خشکی چشم در ایران می باشد. برای درمان از طریق شماره زیر در واتس اپ درخواست دهید. 00989054145767

توصیه های کلی برای خشکی چشم

در طول روز مایعات کافی بنوشید. این امر به مرطوب نگه داشتن بافت های بدن و از جمله سطح چشم کمک می کند.

در مواقعی که کار چشمی طولانی مدت انجام می دهید سعی کنید به صورت ارادی پلک بزنید.

به صفحه مانیتور، تلویزیون یا کتاب خیره نشوید. هر 5 تا 10 دقیقه یک بار برای چند ثانیه پلک ها را ببندید.

از قرار گرفتن در معرض گرد و غبار، یا دود سیگار پرهیز کنید.

در محیط های خشک و در هوای طوفانی حتی الامکان از عینک آفتابی (یا طبی) استفاده کنید.

در فصول سرد سال که از وسایل گرمازا در داخل منزل استفاده می کنید، از دستگاه بخور برای مرطوب نگه داشتن فضای اتاق استفاده کنید.

مالیدن چشم ها باعث تحریک بیشتر و بدتر شدن علائم خشکی چشم می شود.

توجه کنید که علائم خشکی چشم چه وقت هایی بهتر و چه وقت هایی بدتر می شود.

از مواردی از قبیل گرمای بیش از حد اتاق، سشوار، گرد و غبار و مصرف سیگار که ممکن است موجب خشکی چشم شوند، پرهیز نمایید.

درمان های دارویی خشکی چشم

قطره های اشک مصنوعی:

قطره های اشک مصنوعی شایع ترین داروهایی هستند که در درمان خشکی چشم به کار می روند و معمولا علائم خشکی چشم را برطرف می کنند. در موارد خفیف و متوسط چشم معمولا روزی 4-3 بار استفاده از قطره اشک مصنوعی برای رفع علائم کافی است. اشک مصنوعی در کارخانه های مختلف دارویی ساخته می شود ممکن است محصولات یک کارخانه خاص با چشم شما سازگاری بیشتری داشته باشد. بنابراین بهتر است با مشورت با پزشک خود محصولات مختلف را شناسایی کنید و فرآورده ای را که با چشم شما سازگاری بیشتری دارد انتخاب کنید.

برخی از انواع قطره های اشک مصنوعی به سرعت از داخل چشم شسته می شوند و برای مدت کوتاهی علائم را برطرف می کنند. برخی از انواع قطره ها چسبندگی بیشتری دارند و مدت بیشتری در چشم می مانند و اثر آن ها تا چندین ساعت پایدار می ماند.

یک نکته مهم آن است که در ساخت برخی از قطره های اشک مصنوعی از مواد محافظ استفاده می شود.

در برخی از افراد این مواد محافظ باعث تحریک و بدتر شدن علائم چشمی می شود. بنابراین به خصوص اگر قطره اشک مصنوعی را مکرراً (بیشتر از 4 بار در روز) استفاده می کنید با مشورت با پزشک قطره ای را استفاده کنید که فاقد مواد محافظ باشد.

پمادهای چشمی:

در مواردی که علائم خشکی چشم در موقع خواب هم وجود داشته باشد توصیه می شود از پماد های ساده چشمی قبل از خواب استفاده شود. این پمادها باعث چرب و مرطوب شدن سطح چشم می شود. استفاده از پماد در طول روز توصیه نمی شود چون علاوه بر آنکه باعث تاری دید می شود، اثر قطره های اشک مصنوعی را نیز کم می کند.

آنتی بیوتیک خوراکی:

در مواردی که التهاب لبه پلک ها و غدد چربی در ایجاد خشکی چشم نقش داشته باشد گاهی استفاده از آنتی بیوتیک های خوراکی تحت نظر چشم پزشک می تواند به بهبود علائم کمک کند.

استفاده از شامپو بچه ویا شامپوهای مخصوص پلک ها :

در مواردی که التهاب پلک ها باعث ایجاد خشکی چشم شده باشد، شستشوی لبه پلک ها با شامپو بچه رقیق شده با برداشتن چربی اضافه به بهبود علائم کمک می کند.

درمان های جراحی خشکی چشم

در موارد نسبتا شدید خشکی چشم ممکن است با اقدامات فوق بهبود کافی ایجاد نشود، در این موارد استفاده از روش های جراحی برای بهبود خشکی چشم ضروری است.

بستن سوراخ های خروج اشک:

در این روش سوراخ های خارج کننده اشک از چشم به صورت موقت یا دائمی بسته می شوند.

بستن پلک ها:

در مواردی که فلج پلک ها یا اشکالات ساختمانی پلک ها باعث باز ماندن چشم و تبخير اشک شود با بستن موقتی بخشی از پلک ها می توان سطح تبخير اشک را کمتر کرد و به درمان خشکی چشم کمک کرد.

خشکی چشم و لیزیک

وجود خشکی چشم می تواند نتیجه اعمال جراحی اصلاح دید (مثل لیزیک) را تحت تأثر قرار دهد. معمولاً در صورت وجود خشکی چشم ترميم قرنیه پس از عمل جراحی با تأخیر انجام می شود. همچنین در افراد مبتلا به خشکی چشم احتمال ایجاد عارضه پس از جراحی چشم بیشتر است. به علاوه پس از انجام جراحی لیزیک معمولا علائم خشکی چشم بدتر می شود. بنابراین در صورتی که علائم خشکی چشم را دارید و قصد دارید عمل لیزیک انجام دهید حتما در این مورد با پزشک مشورت کنید.

به یاد داشته باشید که درمان خشکی چشم نه فقط برای راحتی چشم ها، بلکه برای سلامت چشم و حفظ بینایی اهمیت دارد.

نظر در"درمان خشکی چشم با دستگاه E-EYE"

1. مها

مطلبتون بسیار مفیده فقط لطفا هزینه هرجلسه توسط این دستگاه را هم بفرمایید ممنون از پاسختون

2. مها

3. مها

4. مها

مطلب بسیار خوب ومفیده فقط اگر تواصفهان مرکزی سراغ دارین که با این دستگاه خشکی چشم را درمان میکنند لطفا بفرمایید با تشکر از پاسختون

5. مها

سلام مطلب بسیار مفید هست اگر در اصفهان هم این کار انجام میدید لطفا آدرستون را در اصفهان بفرمایید

6. مها

با سلام اگر مرکزی تو اصفهان دارین لطفا آدرس بفرمایید

7. مها

بسیار عالی اما آدرستون را ننوشتین

8. امیر

سلام ادرس کلینیک کجاست؟؟؟؟؟